slide2.jpg

Visual verrijkte omgeving 191212“Jullie doen buitengewoon goed werk en dat geeft een fijn gevoel. Er komt namelijk dopamine vrij als je resultaat van je werk ziet. Het gevoel van: dit wil ik voor elk kind…, daar word je gelukkig van. Dus ga je er vervolgens voor zorgen dat een kind leert en het zelf denkt: ‘ik wist niet dat ik dat kon’. Dat maakt dat er een intens verlangen naar een volgende stap ontstaat bij die kinderen; naar meer. Elk gebied in de hersenen heeft een eigen bijdrage aan het beloningsysteem. Dat dat zo werkt, geweldig. Daar werkt u de hele dag aan mee, prachtig!”

Op dinsdag 3 december 2019 organiseerde PACT voor Kindcentra een drukbezochte masterclass voor professionals uit onderwijs, kinderopvang, zorg, welzijn en overheden uit heel Nederland. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder ging - voor meer dan 600 toehoorders - onder meer in op de effecten van een rijke, uitdagende (leer)omgeving op het brein van jonge kinderen en jongeren.

Sneltreinvaart
Erik Scherder is als hoogleraar Klinische Neuropsychologie verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn reputatie als boeiende verteller over onderwerpen als neuropsychologie en bewegingswetenschappen, maakte hij meer dan waar tijdens deze PACT-masterclass. Hij legde de zaal op een speelse en begrijpelijke manier uit hoe het brein werkt, hoe we het beter kunnen begrijpen en het kunnen ontwikkelen. In sneltreinvaart nam hij zijn toehoorders mee in de ontwikkeling van de hersenen van kinderen en jongeren, hoe het brein in beweging gebracht kan worden en welke effecten onder meer liefde, bewegen, muziek en lezen hebben op de ontwikkeling van de hersenen van kinderen en volwassen. En wat het verschil is met een brein waarin niet wordt geïnvesteerd.

Aan de basis
Erik Scherder liet na afloop weten het een eer te vinden om voor deze groep te hebben gestaan. “Omdat deze mensen degenen zijn die aan de basis staan van de ontwikkeling van kinderen. En je kunt niet voldoende momenten gebruiken om met elkaar te delen hoe belangrijk dat werk is. Wat zij zich vooral moeten blijven realiseren is hoe belangrijk zaken als bewegen en muziek zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Het gaat om de rijkdom en de kwaliteit van wat je kinderen aanbiedt.”

Een uitgebreid verslag leest u in de Kindcentrum BBMP van januari 2020.  

Van de bijeenkomst is een mooie visual gemaakt. Die kun je hier bekijken.

 Visual verrijkte omgeving 191212